Jäsenilta: Evoluutio, aivot, tajunta, unet ja länsimainen kulttuuri

Päiväys ja aika
05/05/2022
19:00 - 21:00

Keväällä jäsenilloissa jatketaan uneksuntaa ja luovuutta. Iltamat toteutuvat etänä Zoom-yhteydellä.

Evoluutio, aivot, tajunta, unet ja länsimainen kulttuuri

Puhuja:
Markku Siivola, psykiatrian erikoislääkäri, uniryhmätyönohjaaja ja -opettaja.

Aika:
To 5.5.2022 klo 19:00-noin 21:00.

Paikka:
Zoom-yhteys

Esitykseni kuvaa unien piiriin johtaneita elämänkulkuni vaiheita, unien luonnetta ja yhteyksiä evoluutioon ja tajunnan luonteeseen sekä niiden suhdetta kulttuuriin ja hyödyntämiseen ihmissuhdeammateissa.

Miltei kaikki mielenterveystyön ammattilaiset tietävät unien arvon, mutta niiden käyttö on jäänyt kovin rajatuksi käytännön arkityöhön soveltuvien menetelmien puutteen vuoksi.

Prof. Montague Ullmanin luoma omakohtaiseen kokemukseen perustuva pienryhmäprosessi (Experiential Dream Group Process) ei sisällä mitään unientulkintajärjestelmää. Sen olennaisiin työkaluihin kuuluu poikkeuksellisen tarkan kuuntelemisen ja avointen kysymysten taidon jatkuva harjoittelu sekä ryhmää suojelevien turvallisuusmekanismien ja intensiivisen elämyspohjaisen unenlähestymistavan tarkka keskinäinen tasapainotus. Sen ryhmässä vapauttama oivallus- ja luovuuspotentiaali on valtava. Omassa sairaalapsykiatrin työssäni kaikki muu psykiatriasta oppimani on ollut sen arvoon nähden toissijaista, joskin tarpeellista.

Osallistujille suositellaan ennalta alkupalaksi artikkelia Kompastuskiviä unien polulla: https://siivola.org/supplements/Kompastuskivia_unien_poluilla.pdf

Alustuksen jälkeen keskustellaan esityksen ja artikkelin herättämistä ajatuksista ja kysymyksistä.

HUOM! Ilmoittautuminen jäseniltaan 3.5. mennessä. Ilmoittaudu tämän linkin kautta.

Ilmoittautumiseen liittyvissä teknisissä kysymyksissä ota yhteyttä tuki@helsinginpsykoterapiayhdistys.fi

Ystävällisin terveisin,
Tiedetoimikunta